Działania Zespołu Szkół Rolniczych im. W. Witosa w Ostrożanach
na rzecz ochrony środowiska
Kierując się inspirującymi słowami Ireny Oksińskiej: „Edukacja środowiskowa – pierwsza w planie, na cóż bowiem zda się liczenie, czytanie, gdy życia na Ziemi nie stanie”, społeczność Zespołu Szkół Rolniczych im. Wincentego Witosa w Ostrożanach rozpoczęła aktywne działania na rzecz ochrony środowiska naturalnego. Inicjatywa ta skupiła się na wdrożeniu praktycznych zasad segregacji odpadów na terenie szkoły oraz obiektów przynależących do placówki, aby pokazać, że odpowiedzialne postępowanie z odpadami ma istotne znaczenie dla przyszłości naszej planety. Działaniom tym towarzyszy hasło: „Zyskujesz, gdy Segregujesz, bo wspólnym działaniem PLANETĘ Ratujesz”, które motywuje całą społeczność szkolną do codziennych, drobnych kroków, przyczyniających się do ochrony Ziemi.
W ramach projektu, na terenie szkoły oraz przyległych do niej obiektów rozmieszczono zestawy pojemników do segregacji odpadów, które zostały oznaczone jasnymi i czytelnymi etykietami, ułatwiającymi rozróżnienie, do którego pojemnika należy wrzucić poszczególne rodzaje śmieci. Przy każdym zestawie pojemników umieszczono również tablice informacyjne, które zawierają szczegółowe zasady segregacji, w tym podział na odpady zmieszane, plastik, papier, szkło oraz bioodpady. Dodatkowo, w ramach projektu uruchomiono kompostownik, który stanowi miejsce gromadzenia bioodpadów pochodzących ze szkoły, takich jak resztki organiczne z posiłków czy skoszona trawa. Kompostownik został zlokalizowany w bezpiecznym i łatwo dostępnym miejscu na terenie szkoły, aby zarówno uczniowie, jak i nauczyciele mogli w pełni korzystać z jego możliwości. Proces kompostowania pozwoli na przetworzenie bioodpadów na wartościowy, naturalny nawóz, który będzie wykorzystywany do wzbogacenia gleby pod uprawy kwiatów oraz roślin zielonych, zdobiących teren wokół budynków szkolnych. Dzięki temu działaniu szkoła nie tylko promuje ideę zero waste, ale także tworzy ekosystem wspierający zrównoważony rozwój i dbałość o estetykę otoczenia.
Przedmiotowa inicjatywa znacząco przyczyniła się do wzrostu świadomości ekologicznej wśród uczniów, oferując im szereg angażujących i edukacyjnych aktywności. Poprzez udział w szkoleniach oraz konkursach poświęconych ochronie środowiska, młodzież miała okazję zdobyć cenną wiedzę na temat wpływu codziennych wyborów na stan planety oraz dowiedzieć się, jak poprzez proste działania można przyczynić się do jej ochrony. Dodatkowym elementem były wycieczki do gospodarstw ekologicznych, podczas których uczniowie mogli zobaczyć, jak funkcjonują rolnictwo i produkcja żywności oparte na zasadach ekologii i poszanowaniu naturalnych zasobów. Te praktyczne doświadczenia ugruntowały wiedzę młodzieży i wpłynęły na kształtowanie postaw proekologicznych, zachęcając ich do podejmowania świadomych decyzji na co dzień.
W ramach projektu nie zapomniano także o młodszych uczniach ze Szkoły Podstawowej w Grodzisku, dla których zorganizowano specjalne warsztaty edukacyjne. Ich celem było pokazanie najmłodszym, jakie korzyści płyną z segregacji śmieci oraz uwrażliwienie ich na konieczność dbania o środowisko naturalne już od najmłodszych lat. Podczas warsztatów dzieci miały okazję nauczyć się rozpoznawania różnych rodzajów odpadów, a także dowiedzieć się, dlaczego recykling i zmniejszenie ilości odpadów mają tak duże znaczenie dla zdrowia naszej planety. Dzięki tym zajęciom uczniowie mogli zrozumieć, że troska o środowisko to codzienny obowiązek, a ich działania, choć z pozoru niewielkie, mogą przynieść wielkie korzyści dla przyszłych pokoleń.
Zadanie jest współfinansowane z „Programu Regionalnego Wsparcia Edukacji Ekologicznej” na rok 2024 część 2) Fundusz Ekologii ze środków NFOŚiGW oraz WFOŚiGW w Białymstoku.
Autor: Katarzyna Kalinowska