W 2023 roku p. Dyrektor Urszula Obrycka i nauczyciele z Zespołu Szkół Specjalnych w Siemiatyczach z koordynatorem projektu Violettą Laskowską podjęli wyzwanie napisania międzynarodowego projektu w ramach programu Erasmus+ „Nasze miejsce w społeczności europejskiej” o numerze 2023-1-PL01-KA122-SCH-000148432 realizowanym w ramach konkursu “Krótkoterminowe projekty na rzecz mobilności uczniów i kadry w edukacji szkolnej”. Wniosek ten dotyczył realizacji mobilności edukacyjnej polegającej na uczestnictwie dwóch nauczycieli Zespołu Szkół Specjalnych w obserwacji pracy w placówce o zbliżonym profilu działalności w Grecji oraz mobilności grupy 10 uczniów i ich opiekunów. Celem projektu było wzmocnienie kompetencji osobistych, społecznych i kulturowych uczniów, zwiększenie mobilności europejskiej uczniów z niepełnosprawnościami i wyrównanie szans edukacyjnych osób z mniejszymi szansami. W przypadku nauczycieli głównym celem było podniesienie poziomu kompetencji zawodowych, zdobycie nowej wiedzy, doświadczenia zawodowego, poznanie nowych metod i form pracy oraz doskonalenie umiejętności posługiwania się językiem obcym. Projekt realizowano w terminie od dn. 01.12.2023r. do dn. 31.12.2024r.
W dniach 30.09.2024-07.10.2024 roku grupa 10 uczniów wraz z opiekunami oraz 2 nauczycieli job shadowing przebywała na wyjeździe w Grecji. Przed wyjazdem podjęto szereg działań w zakresie przygotowania uczniów do mobilności zagranicznej i samego pobytu w Grecji. Przed wszystkim przybliżyliśmy uczniom historię kraju do którego się wybierali, zapoznaliśmy z najważniejszymi faktami i ciekawostkami. Dzięki prezentacjom multimedialnym w atrakcyjny sposób pokazaliśmy im najważniejsze elementy kultury greckiej, zapoznaliśmy z zabytkami. Wykorzystując techniki i metody zdalnej edukacji uczniowie uczyli się języka greckiego. Z powodzeniem opanowali podstawowe zwroty. Przed wyjazdem przeprowadzono z uczniami również zajęcia z wykwalifikowanym lektorem języka angielskiego. Młodzież poznała podstawowe zwroty, które mogła wykorzystać podczas pobytu. Prowadząca zajęcia zapoznała uczniów m.in. z angielskimi nazwami typowych potraw i produktów kuchni greckiej. Uczniowie ponadto realizowali zajęcia warsztatowe rozwijające ich samodzielność: ćwiczyli umiejętność robienia zakupów, pakowania się, jak również przypomnieli zasady zachowania na lotnisku. Szczególnie atrakcyjne dla uczniów były zajęcia kulinarne podczas których sporządzili sałatkę HORIATIKI znaną w Polsce jako sałatka grecka.
Dzięki zaangażowaniu i wsparciu wielu osób, wczesnym rankiem 30 września grupa uczniów rozpoczęła swoją wymarzoną podróż do Grecji. Miło nam było, że swoje wsparcie i pomoc w trakcie realizacji projektu zaoferowali przedstawiciele organu prowadzącego w osobach Pana Starosty Mariusza Cieślika oraz Pana Wicestarosty Łukasza Zubika, którzy osobiście pożegnali nas na placu szkolnym przed wyjazdem na lotnisko.
Lot samolotem dla większości naszych uczniów stanowił niezwykłe przeżycie. Grecja przywitała nas prawdziwie letnią pogodą. Piękna i malownicza nadmorska miejscowość Platamonas, w której byliśmy zakwaterowani urzekła nas od pierwszego dnia. Pobyt na Riwierze Olimpijskiej był czasem bardzo aktywnym. Poznawaliśmy urokliwe miejsca, uczestniczyliśmy w grze terenowej, zwiedzaliśmy zabytki. Odwiedziliśmy Centrum Informacji o Olimpie, gdzie podczas edukacyjnego spaceru obserwowaliśmy przyrodę znajdującą się na poszczególnych partiach górskich. Podczas projekcji trójwymiarowego (3D) filmu edukacyjnego dowiedzieliśmy się jak powstawały lądy i morza oraz Góra Olimp.
Oczywiście głównym celem naszego projektu było uczestnictwo w zajęciach w szkole partnerskiej E.E.E.E.K. Katerini. Podpatrywaliśmy pracę naszych greckich koleżanek i kolegów na warsztatach z zakresu ogrodnictwa, muzykoterapii oraz zajęciach rozwijających zainteresowania informatyczne – komunikacyjne z zakresu TIK. Byliśmy aktywnymi uczestnikami wszystkich zajęć. Wspólnie z kolegami i koleżankami z greckiej szkoły podczas warsztatów kulinarnych piekliśmy pyszne pomarańczowe ciasteczka. W trakcie zajęć sportowych graliśmy w paraolimpijską grę boccia. Uczestniczyliśmy również w zajęciach hipoterapii w Centrum Jazdy Terapeutycznej w Litochoro. Pobyt w ośrodku jeździeckim przyniósł nam bardzo dużo radości i satysfakcji z pokonywania własnych lęków. Niezapomnianych przeżyć dostarczył uczniom rejs wodami Morza Egejskiego na malowniczą wyspę Skiathos i plażę Koukounaries słynącą ze złocistego piasku mieniącego się w słońcu, krystalicznie czystej wody i lasu piniowego.
Pobyt w Grecji był krótki, ale bardzo intensywny. Udało nam się wiele zobaczyć, zaobserwować, przeżyć i doświadczyć. Wróciliśmy do Polski pełni wrażeń, wspomnień, nabytego doświadczenia, odkrytych talentów i pokonanych trudności. Jesteśmy bardzo, bardzo zadowoleni i naładowani pozytywną energią. Udział w projekcie dał nam wszystkim możliwość odkrycia samych siebie. Cieszymy się, że mogliśmy doświadczyć tyłu pięknych chwil. Erasmus+ stał się prawdziwą szkołą życia, uczył radzenia sobie w obcym kraju i w nowych warunkach, stanowił świetną okazję do tego, aby zacząć odważniej patrzeć w przyszłość. Wyjazd zagraniczny dał nam możliwość podróżowania samolotem, zwiedzania obcego kraju oraz poznania jego historii i najważniejszych zabytków. Dzięki mobilności zwiększyła się znajomość języka angielskiego, zauważyliśmy wzrost wiedzy i kompetencji społecznych, wiedzy na temat kultury i tradycji Grecji, tolerancji i otwartości międzynarodowej, umiejętności organizacyjnych, interpersonalnych, społecznych i osobistych. Projekt był niesamowitym przeżyciem i doświadczeniem dla wszystkich uczestników oraz szansą na zdobycie wiedzy, umiejętności językowych i kulturowych.
Nauczycielom udział w Erasmusie+ dał szansę na zdobycie nowej wiedzy, doświadczenia zawodowego, poznanie nowych metod i form pracy, doskonalenie umiejętności posługiwania się językiem obcym. Projekt w dużym stopniu wpłynął na podwyższenie jakości działań dydaktyczno-wychowawczych szkoły i zwiększył nasze kompetencje w wielu obszarach. Był to pierwszy taki projekt realizowany w naszej szkole i zdecydowanie wpłynął pozytywnie na wdrożenie dobrych praktyk i innowacyjnych rozwiązań w dziedzinie edukacji i pracy z młodzieżą niepełnosprawną.