Postępują prace przy budowie mostu w Grannem. To największa inwestycja w historii powiatu siemiatyckiego. Nowa przeprawa połączy dwa województwa – podlaskie i mazowieckie. Obecnie jest ogromny plac budowy. W środę, 16 października postępy prac przy budowie przeprawy sprawdzali samorządowcy obu regionów. Powiat siemiatycki reprezentowali Starosta Siemiatycki Mariusz Cieślik, Wicestarosta Łukasz Zubik, Przewodniczący Rady Powiatu Siemiatyckiego Mariusz Pyzowski, Dyrektor PZD Siemiatycze Jerzy Czapiuk oraz jego zastępca Arkadiusz Żero.
Podczas wizytacji samorządowcy ocenili między innymi stan dróg dojazdowych po obu stronach mostu. Zgodnie zwrócili uwagę na konieczność ujednolicenia ich statusu, aby zapewnić odpowiednią jakość oraz potrzebę pozyskiwania środków na poprawę nawierzchni.
Taką potrzebę dostrzega również starosta siemiatycki, który podkreślił, że dla efektywnego wykorzystania mostu niezbędne są odpowiednie drogi dojazdowe. Obecnie mają one status dróg gminnych i powiatowych.
– Sam most bez dróg łączących nie ma znaczenia. Musimy mieć do niego odpowiedni dojazd. Aby most spełniał swoją rolę i zapewniał dobre połączenie między województwami, niezbędne są odpowiedniej jakości drogi dojazdowe. Mam nadzieję, że nasze rozmowy doprowadzą do podniesienia kategorii tych dróg, co zwiększy ich użyteczność – podkreślił starosta Mariusz Cieślik.
– To bardzo potrzebna inwestycja i cieszę się,że jest na zaawansowanym etapie realizacji. Most ma strategiczne znaczenie. Połączy okoliczne gminy i powiaty województwa mazowieckiego z województwem podlaskim. Skróci czas dojazdu, przyczyni się do rozwoju gospodarczego tej części regionu i zwiększy ruch turystyczny– mówił Wicemarszałek Województwa Podlaskiego Marek Malinowski.
– To inwestycja niezwykle trudna zarówno technicznie, jak i logistycznie, ale efekt końcowy z pewnością wynagrodzi nam ten wysiłek. Most będzie kluczową drogą dla mieszkańców żyjących po obu stronach rzeki. Obecnie jesteśmy w ósmym miesiącu budowy, a na początku grudnia 2024 r. osiągniemy 70 proc. zaawansowania prac. W przyszłym roku pozostanie do wykonania 30 proc. Biorąc pod uwagę obecne tempo robót, nie przewiduję żadnych opóźnień. Bug bywa kapryśny, ale robimy wszystko, aby prace przebiegały bez zakłóceń – mówi Łukasz Siwek, prezes firmy Domost, wykonawca inwestycji.
Wykonawca, którą jest spółka „Domost” z Małkini Górnej, twardo deklaruje, że jesienią 2025 roku piersi kierowcy pojadą nowym mostem na Bugu.
Most połączy miejscowości Granne w województwie podlaskim i Krzemień Wieś w województwie mazowieckim. To największa inwestycja w historii powiatu siemiatyckiego, o łącznym koszcie ponad 101 mln zł. Większość dofinansowania, bo ponad 81 mln zł, pochodzi z Rządowego Funduszu Wsparcia Rozwoju Dróg. Kluczowymi partnerami projektu jest Województwo Podlaskie i Mazowieckie. Każde przeznaczyło na ten cel po ponad 9 mln zł.
Przeprawa będzie miała długość 412 m i szerokość od 11,7 do 13,7 m. Po stronie podlaskiej, w powiecie siemiatyckim, powstanie droga o długości ponad 2 km, natomiast po stronie mazowieckiej, w powiecie sokołowskim, droga o długości 1,8 km. Na dojazdach zaplanowano jedną jezdnię z dwoma pasami ruchu oraz utwardzone pobocza. Przewidziano także budowę ścieżek pieszo-rowerowych.
Most na Bugu jest wspólną inwestycją sześciu samorządów: województw podlaskiego i mazowieckiego, powiatów siemiatyckiego i sokołowskiego oraz gmin Perlejewo i Jabłonna Lacka. Liderem projektu jest Powiat Siemiatycki.